"Suloisessa Suomessamme oisko maata armaampaa kuin on kaunis Karjalamme...." Kyllä, laulun sanat pitävät paikkansa. Viime aikojen koti-ikävä on jo alkanut helpottaa, sillä jalat ovat jo tukevasti Suomessa! Yllätys, yllätys. Pari päivää on jo huokaistu ja totuttauduttu Suomen ilmastoon, lämpötilaero lienee yli 20 astetta. Aikaisemman paluun mahdollisti leimojen saamisen loppuminen passiin, mutta kolme täyttä kuukautta tuli siitä huolimatta täyteen. Puolentoista vuorokauden paluumatka kotiin sujui vaivattomasti. Nyt jäämme jännityksellä odottamaan, miten kulttuurishokki iskee...
Kolmen kuukauden jakso ulkomailla oli todella antoisa ja opettavainen kokemus, mutta myöskin omalla tavallaan rankkaa. Itsellä teetättää vielä töitä ymmärtää kaikkea näkemäänsä ja kokemaansa, mutta ajan saatossa varmaan asiat kirkastuvat ja merkitykset selkiytyvät.
Päivi
Tanja ja Päivi Malawissa 2012
torstai 31. toukokuuta 2012
Suomi-kuvaa kirkastamassa...
Kotona taas. Muutama päivä suomenkielisen maailman ihmettelyä ja paluuta arkeen. Ihana ja rikastuttavan monimuotoinen elämänkokemus on nyt siis osittain takana.
Kiitos mukanaelämisestä Malawin matkalla - Lungwena elää aina sydämissämme.
Zikomo kwambiri,
Tanja
Kiitos mukanaelämisestä Malawin matkalla - Lungwena elää aina sydämissämme.
Zikomo kwambiri,
Tanja
lauantai 26. toukokuuta 2012
kaupunkilomaa...
ti 22.5.
Täällä Malawissakin (Mangochissa) on
muuten Tampereen judon etäpiste. Näimme jokunen aika sitten Tampereen judon
verkkarit eräällä paikallisella, mutta vilahti niin nopeasti ohi, ettemme
ehtineet kysyä missä heidän dojonsa sijaitsee ;)
Lungwenassa on sitten vastaavasti Joen
Yawara ry. edustettuna, siellä on ainakin yhdellä mieshenkilöllä upea keltainen
t-paita. Ja, uusi omistaja pitää sitä rinta rottingilla. Syystäkin :)
Raportin kirjailupäivä, samoin kuin
eilinen ja edellisen viikon loppupäivät. Lähitulevaisuuden suunnittelua ja
tulevan viikonlopun Lilongwen matkailun ohjelman varmistelua.
Ke 23.5.
Lämpö hellii meitä edelleen eikä
talvesta ole tietoakaan, poikkeuksellista kuulemma tähän aikaan vuodesta.
Aamukahvit tnm:n nettikahvilassa, sillä muita kahvittelupaikkoja emme ole juuri
löytäneet. Torin lukuisten myyntikojujen kautta kotiin. Lounaaksi olemme viime
aikoina syöneet torin kojuista saatavia chipseja (upporasvassa paistettuja
perunalohkoja), kananmunaa ja salaattia. Mutta päivällisellä olemme saaneet
nauttia monipuolista hyvää afrikkalaista ruokaa Shire-joen rantahuvilalla made
by Jim. Siinä kalpenevat ravintoloiden ruuat. Kokki on kokkien kokki :)
Ennen päivällistä menimme hieman
epäilevin ja pelonsekaisin tuntein noutamaan tilaamiamme pukuja nuorelta miestailorilta.
Positiivinen yllätys jällen kerran ja onneksi meillä on nyt hieman
kasvunvaraakin.
to 24.5.
Matkalaukkujen pakkaamista Lilongwea
ajatellen. Vähän rapsaa ja irtolettejä. Tanja on ottanut asiakseen kannattaa
paikallista yrittäjyyttä istumalla viikon sisällä kaksi kertaa kampaajalla.
Hinta ei tosiaan kirpaise, noin kahden tunnin työ ja materiaalit 1 600 Mk,
eli noin 5 euroa. Lettejä, muttei rastoja. Olisi mukava kokeilla vielä
pikkusaparoita, mutta aika taitaa loppua kesken (ainakin tällä reissulla…).
Illalla Emman läksiäispartyt
vierastalolla.
pe 25.5. ja la 26.5.
Perjantai vierähtikin sitten mukavissa
matkustustunnelmissa Mangochista Lilongween. Tällä kertaa kellotimme pari tuntia
lyhemmän ajan kuin edellisellä ajanotolla, eli 7 tuntia melko tiivistä
yhdessäoloa. Rankkaa ja lämmintä auringon paahtaessa koko parhaan päivän. Matkustimme tällä kertaa Balakan ja Ntcheun kautta,
joten mahtavat vuoristomaisemat hivelivät silmää ja mieltä Mosambikin rajalla. Majoitumme
Korea Garden Lodgessa, vanhassa kaupungissa, joka on osoittautunut viihtyisäksi
paikaksi. Ruoka on hyvää ja sitä on
riittänyt. Olemme kiertäneet nähtävyyksiä paikallisessa ohjauksessa ja nähneet
mm. parlamenttitalon. Lepäilemme ja nautimme kaupunkilomasta.
Seuraavan kerran päivitämme blogiamme
ehkä ensi viikon loppupuolella, joten siihen asti lukemisiin.
tiistai 22. toukokuuta 2012
paluu Mangochiin
la 19.5.
Aamupäivä kierreltiin Mangochin kaupoissa kangas- ja kenkäostoksilla Emman kanssa. Iltapäivällä siirryimme Monkey Bayhin minibussilla. Monkey Bay osoittautuikin pienemmäksi paikaksi kuin olimme olettaneet. Monkey Bayssa otimme polkupyörätaksit ja suuntasimme Mufasa Rustic Backpackers -nimiseen majoituskohteeseen. Saimme majapaikat asuntolasta, eli jaoimme huoneen kahden muun majoittujan kanssa. Päivällä kävimme tervehtimässä suomalaisten tukemia opiskelijoita, kolmea nuorta miestä (lungwenalaisia), Monkey Bayssa sijaitsevassa Lisumbwi Boarding Schoolissa (Secondary School). Pojat olivat vilpittömän yllättyneitä ja onnellisia yllätyskäynnistä, vaikka olimme kyllä vähän lupailleet siellä vierailua, jos satumme kulkemaan sillä seudulla.
Illalla näimme krokotiilin tai niin meille ainakin uskoteltiin. Kävimme siis Mufasan ”takapihalla” oppaan kanssa tarkkailemassa krokotiilien lymypaikkoja.
su 20.5.
Aamiaiselta, siis banaanipannukakulta ja kahvilta, hyppäsimme veden vietäväksi. Lähdimme Musafa Rusticista tilattuun veneretkeen kiertelemään lähirantoja ja satamia. Näimme myös presidentin huvilan ja Malawi-järven isoimman sataman. Veneretken jälkeen kiipesimme Jam Rockille, eli kallioille. Upeat maisemat, ja korkealla. Hieman korkean paikan kammosta kärsivälle Tanjalle melkein liikaa… Sopivasti on sopivasti, joten siitäkin selvittiin mukavan työntekijän avustaessa huipun esteettömän näkymän kohdalla. Erityisesti paluumatkalle lähdettäessä vahvistus oli todella tarpeen. Huh huh, zikomo! Päivi kyllä loikki ja kierteli kallioilla kuin vanha tekijä :)
Kirjauduttuamme ulos Musafa Rusticista kävimme uudestaan Lisumbwi Boarding Schoolissa tervehtimässä opiskelijoita. Opiskelijat olivat mielissään meidän vierailusta. Toki meistä oli mukavaa ja tärkeää nähdä, minkälaisessa koulussa (ja tiloissa) he opiskelevat. Pääsimme jopa koulun headteacherin kanssa juttusille. Monkey Baysta polkupyörätaksilla Cape Macleariin. Noin 20 km matka 1 000 Mk kuljetettava, ja maasto oli todella haastava. Niin haastava, että taksikuljetettavat saivat reippaasti jaloitella ylämäkeen muutaman kilometrin, kunnes taas oli aika jatkaa taksin kyydissä. Suomessa saatamme kokeilla samaa, asiakkaat välillä pihalle… Päivi on muuten luvannut toimia sihisevänä sisäänheittäjänä eräässä liperiläisessä taksivirmassa kesän mittaan ;)
Mufasa Cape Maclear yllätti meidät positiivisesti puitteiltaan. Edellisessä emme oikein päässeet nukkumaan mazungujen (saksalaisten) juhliessa läpi yön. Olisimme tietenkin voineet heidän kanssaan pulloja tyhjennellä, muttei nyt ollut kyllä riittävästi virtaa. Mufasa Cape Maclear siis yllätti edullisilla hinnoillaan suhteessa ympäristöön. Kivat huoneet ja erittäin loistava ruoka, kuten illalla huomasimme. Todellinen helmi! Ainoana miinuksena innokkaat kaupustelijat ja oppaat, jotka ilmestyivät rantaviivalle heti mazungujen päästyä tunnelmaan mukaan. Edellisessä rantakohteessa kaupustelijoita ei ollut lainkaan.
ma 21.5.
Hyvin nukutun yön jälkeen tuhti English breakfast ja rinta tuuheena reitille. Nyt on nähty ja koettu Cape Maclear ja maailman ihmeet ja monimuotoisimmat kirjoahvenet sekä nähty uljas kotka, Fish Eagle, Lake Malawin luonnonsuojelualueella. Veneretken jälkeen lähdettiin rinkat selässä kuljetusta etsimään kohti Mangochia. Auto löytyi nopeasti, samoin kun prätkäkuljetusmahdollisuuskin. Valitsimme auton, vaikka prätkäkin kyllä houkutteli (erityisesti Tanjaa). Maksettiin vähän extraa melko suorasta, ”matolamaisesta”, kuljetuksesta Cape Maclearista Monkey Bayn kautta Mangochiin. Ruskeasilmäisen paikallisen miehen hyvin ilmastoidussa automaattiautossa ;)
Olo on kuin jäitä polttelisi!
perjantai 18. toukokuuta 2012
Rocka loss ilivet :)
ma 14.5. Public Holiday
Public Holiday – pyhien luvattu maa :). Meidän täällä ollessa noita vapaapäiviä on sattunut kohdalle jo monia, nytkään emme tiedä miksi tätä kyseistä vapaapäivää vietetään.
Public Holiday – pyhien luvattu maa :). Meidän täällä ollessa noita vapaapäiviä on sattunut kohdalle jo monia, nytkään emme tiedä miksi tätä kyseistä vapaapäivää vietetään.
Riikka
saateltiin aamulla bussiasemalle ja joukkoliikenneyhteyksille. Melko reipasta ja
villiä on tuo matkustavien asiakkaiden sisään heittäminen täällä Malawissa. Jos
ei ihan tarkkana ole, saattaa itse joutua eri autoon kuin matkatavaransa… Tanja
taitaa ottaa saman käytännön asiakkaiden hankinnassa kotiin palattuaan, Päivin
toimiessa sisäänheittäjänä. Lämpimistä ilmoista olemme nauttineet ja päivällä
kävimme syömässä hyvän lounaan Villa Tafikassa. Illalla tulevien viikkojen
ohjelman sopimista ja elämän ihmettelyä.
ti 15.5.
Aamusta jo
reippaasti opiskelutehtävien kimppuun ja torin kautta odottamaan päivällistä. Kävimme
tänään syömässä Emman luona Shire-joen rantahuvilalle, sillä heillä
kalustukseen kuuluu myös oma kokki. Ruoka oli parasta, mitä olemme täällä
syöneet ja taidammepa ottaa tavaksemme vierailla siellä niin usein kuin
mahdollista. Toki maksamme ruuastamme ravintolahintoihin verrattavan hinnan.
Tanja tilasi
paikallisen asun, mittojen ottaminen oli jo oma lukunsa, yhteisen kielen
puuttuessa mallin suunnittelukin jäi vähän avoimeksi. Jäämme odottamaan
mielenkiinnolla lopputulosta.
ke 16.5.
Mangochin
kuumuus tekee tehtävänsä, yöt nukumme vaihtelevalla menestyksellä. Tietysti
osansa unen laatuun on varmasti loppuaan kohti etenevällä harjoitteluvaihdolla,
pian olemme jo siellä koti-Suomessa ja pääsemme nauttimaan perheiden, ystävien
ja sukulaisten laatuajasta tehokkaasti :) Toivottavasti myös Suomen
suvesta, linnun laulusta ja kesäajasta yleensäkin. Monia asioita sieltä nousee
mieleen, joille ei ehkä ”normaalioloissa” osaa antaa arvoa. Koti-ikävä meillä kummallakin jo on. Kova.
Ajatuksemme
ovat siis jo kääntymässä kohti villiä Pohjolaa. Lake Malawi National Park ja
Lisumbvi ovat vielä kohteinamme ennen täältä poistumista. Lake Malawin National
Park on UNESCO:n listoilla koodilla ”World Heritage Site” –
“maailmanperintökohteet”. Alla linkeistä ensin yleistä maailmanperinnöistä sekä
Suomen kohteista ja sitten se meidän tuleva kohde Malawissa.
to 17.5. armoitettu pyhä Suomessa - muttei meillä
Aamiaisena
mandariineja, uppopaistettuja perunoita ja kananmuna. Tuoremehulla.
Lähikuppilasta. Kankaiden metsästystä, jaloittelua Shire-joella ja näimme
krokotiilin. Ihan elävän sellaisen, mutta oli niin nopea, ettei Päivin kamera
sitä kokonaan ehtinyt ikuistaa.
Sukat on sillä
makkaralla lentää se päivänkakkaralla, mulla kauas menolippu on, hyvää yötä ja huomenta, pakko matkustaa on jonnekin, joka päivä ja joka ikinen yö - Tie Up & Rock!
pe 18.5.12
Öiden
nukkumista/valvomisesta jatkamme entiseen malliin. Yritystä meillä kyllä
löytyy, mutta vaihtelevalla menestyksellä saamme levättyä. Tanja kävi aamulla
letityttämässä päänsä toistamiseen Päivin kierrellessä putiikkeja löytöjä
tehden. Paluumatkalla noudimme Tanjan National Dressin tailorilta ja pukuhan
oli aivan loistava! Todella siistiä työtä. Siitäpä uutta virtaa saatua uudet kankaat
kainaloon ja molemmille pukujen tekoon nuoren miestailorin luo. Nyt odotamme
sitten ensi keskiviikkoa, jolloin näemme lopulliset tuotokset. Toivottavasti :) Ja kohta matkamme jatkuu
sovitulle päivälliselle Shire-joen rantaviivalle.maanantai 14. toukokuuta 2012
Liikenne, aurinko ja seksi SEKÄ virtahepo
ma 7. – su 13.5.2012
Maanantaina hyvästelimme Lungwenan (ainakin toistaiseksi) ja rantauduimme Mangochiin. Mangochin hostellissa meitä osattiin jo odottaa, vaikka emme olleet itse saaneet yhteyttä hostellin johtajaan – asioilla on tapana järjestyä :) Kiersimme Mangochin nähtävyydet, Lake Malawi museon ja Queen Victoria Clock Tower (rakennettu 1903) kellotornin. Kävimme syömässä hienosti Villa Tafikassa ja nautimme janonuomana Kuche Kuchet. Illalla suunnittelimme tulevan viikon ohjelmaa ja ostimme tuoreet aamupalatarvikkeet torilta.
Lauantaina aamusta pyykkihuoltoa (eli uusi loundry girl) ja Emman luo vieraisille. Mazungut olivat torilla ja hyvin väsyneitä iltapäivästä alkaen. PAITSI Riikka. Tanja ja Päivi alkavat hieman jo hyytyä, liekö vika ravitsevassa ja monipuolisessa ruuassa (chicken & rice tai rice & chicken), joten kotijoukoille tiedoksi, ettei suosio ole suurta, jos kyseisiä ruokia ensimmäisten viikkojen aikana menusta löytyy. Samaan sarjaan listataan myös kananmuna eri muodoissaan, upporasvassa paistetut perunat sekä banaanit. Niitä olemme saaneet täällä nauttia riittävästi. Toisin on ollut nukkumisen laita…
Ppps.
Euron kurssi on meille nyt edullinen, aiemmin saimme eurolla noin 210 Mk ja nyt sentään jo noin 340 mk. Ihan tuollaisena hintavertailuna tuo meidän trion kahden yön retkuilu kaikkinensa noin 340 euroa. Ei paha!
Alla Bawo-pelin tunnelmissa :)
Maanantaina hyvästelimme Lungwenan (ainakin toistaiseksi) ja rantauduimme Mangochiin. Mangochin hostellissa meitä osattiin jo odottaa, vaikka emme olleet itse saaneet yhteyttä hostellin johtajaan – asioilla on tapana järjestyä :) Kiersimme Mangochin nähtävyydet, Lake Malawi museon ja Queen Victoria Clock Tower (rakennettu 1903) kellotornin. Kävimme syömässä hienosti Villa Tafikassa ja nautimme janonuomana Kuche Kuchet. Illalla suunnittelimme tulevan viikon ohjelmaa ja ostimme tuoreet aamupalatarvikkeet torilta.
Tiistai-aamu
valkeni aurinkoisissa ja odottavissa tunnelmissa. Riikka pakkasi matkaansa
kaikki pakaasinsa, koska alkuperäissuunnitelman mukaan hän olisi lähtenyt
Zombasta Lilongween… Toisin kuitenkin kävi, kuten tarina myöhemmin kertoo. Matkasimme
iloisena joukkona sairaalan porteista ulos, ja ehdimme kävellä vain hetken
matkaa, kun minibussista vedettiin mazungut kyytiin. Mangochi – Liwonde
1 500 Mk kolmelta, nykykurssilla noin 5 euroa, ei paha. Matka taittui
alkutoripyörähdysten jälkeen joutuisasti, noin 110 km:n tuntinopeudella (matka
noin 75 km). Eli paikkansa pitää kolmen suurimman riskin kärki Malawissa:
liikenne, aurinko ja seksi. Liwondessa neuvottelimme kuljetusta Chinguni Hills
Lodge majoituspaikkaan, mutta monien yritysten ja selvitystemme jälkeen
paljastui, että kyseinen yritys on naulannut ovensa kiinni meidän Malawi-kirjan
ilmestymisen jälkeen (kuitenkin 2010 ilmestynyt kirja…) Mutta ei hätää, sama yrittäjä
pyörittää nykyään Bushman’s Baobabs elämysmatkailupaikkaa. Menimme sinne polkupyörätaksilla,
matkalla ylitimme myös VR:n yhteydet. Ah, niin tuttua ja turvallista! Malawiin
matkaavat: kuulkaapas, etsikää käsiinne The Eye, sieltä löytyvät ajantasaiset
majoitus- ym. vaihtoehdot. The Eyen löysimme vasta tuolta Bushmanilta. Tiistaina
pääsimme heti kättelyssä jo autosafarille englantilaisen turistiryhmän kanssa,
jossa bongasimme elefantteja, impaloita, apinoita, vesipuhveleita, pahkasikoja,
erilaisia lintuja ja nautimme kauniista luontomaisemasta ja auringonlaskusta
Shire-joella. Krokotiileja emme tavanneet.
Keskiviikkona
pääsimme nauttimaan hyvän ja monipuolisen aamiaisen, paras tähän mennessä, ja valmistautumaan
illalla sopimaamme kanoottiretkeä varten.
Yö muuten nukuttiin jotenkin (paitsi Riikka loistavasti), virtahepojen
ääniä kuunnellen. Niitä liikkuu yöllä Bushman’s Baobabsin alueella rakennusten
lähettyvillä :) Upea elämys vesillä, pääsimme näkemään kaikkia
samoja eläimiä kuin edellispäivänäkin ja lisäksi vesikasveja ja -kukkia SEKÄ
virtahepoja. Melkoinen ilmestys on tuo luontokappale – ja vaarallinen.
Päivällinen kolmen ruokalajin yhdistelmänä hollantilaisten turistien tullessa
vahvistuksiksi päivällispöytäämme. Suomi, Englanti ja Hollanti.
Torstaina
aamiaisen jälkeen kuljetus talon puolesta Liwonden bussiasemalle, kohtuullista
korvausta vastaan, ja Zombaan. Mazunguilta 2 000 Mk. Voihan mazungu, reipasta
menoa ja elämäniloa :) Zombassa vähän aikaa huuhailtuamme meille
tultiin tarjoamaan taksipalvelua, jonka hyväksyimme lyhyen hintaneuvottelun
jälkeen. Metrosta ruokaostokset ja eikun kohti Trout Farm majoitustiloja.
Taksikuskimme osoittautui entiseksi Zomba Plateau alueen oppaaksi, ja hän
kertoili meille alueen nähtävyyksistä ja patikointimahdollisuuksista
mielellään. Melkein perille asti päästyämme taksista loppui polttoaine, joten
eikun auto ympäri ja tankkaamaan serpentiinitietä pitkin takaisin alas. Tankkauspiste
oli Malawin puolustusvoimien alueella (isännän kanisteri) ja näimme samalla
sotilastukikohdan elämää. JA paidan Suomi-tekstillä ja Suomen lipun väreillä
pienen pojan päällä sotilastukikohdan alueella. Sekä pääsimme näkemään myös
edesmenneen presidentin his excellency Bingu Wa Mutharikan puolison palatsia
puolustusvoimien alueen läheisyydessä. Mielenkiintoinen kokemus tuo
aluevierailu! Illalla kävimme syömässä Sunbird Ku Chawe hotellissa ja
neuvottelimme uusia hintoja matkamuistoille tienvarren kaupustelijoiden kanssa.
Yön vietimme noin 1 800 m merenpinnan yläpuolella. Ilmasto oli koste ja
viileähkö. Emme olleet osanneet varustautua oikein kyseiseen ilmastoon, eli
meiltä puuttuivat tarpeeksi lämpimät vaatteet.
Perjantaina
aamiaisen jälkeen lähdimme patikoimaan ja kävimme ihastelemassa muun muassa
William’s Falls putoukset. Patikoinnin jälkeen pakkasimme tavaramme, soitimme
taksiystävällemme ja päätimme lähteä kotiin, tai siis Mangochiin. Odotimme
Zombaan neljättä suomalaisvahvistusta, mutta hän ei päässytkään valitettavasti
tulemaan, joten päätimme suunnata suoralla yhteydellä Mangochin hostelliin.
Taksi Zomban keskustasta kaupan
kautta Trout Farm majoituspaikkaan 4 500 Mk (noin 8 km ja 15 euroa) ja
paluu saman verran. Minibussikuljetus Zombasta Mangochiin
4 500 Mk (noin 125 km). Matka oli vauhdikas, minibussissa oli tiivis
tunnelma ja iskarit koetuksella (tai niitä ei siis tainnut autossa enää olla…).
Mazungut olivat loppumatkasta vahvasti edustettuina, sillä saimme mukaamme myös
sveitsiläiset Liwondesta Mangochiin asti. Sveitsiläispariskunta oli meille
tuttu entuudestaan, sillä he majoittuivat toisen keskiviikon ja torstain
välisen yön kanssamme ”Puskajussin majatalossa”.
Lauantaina aamusta pyykkihuoltoa (eli uusi loundry girl) ja Emman luo vieraisille. Mazungut olivat torilla ja hyvin väsyneitä iltapäivästä alkaen. PAITSI Riikka. Tanja ja Päivi alkavat hieman jo hyytyä, liekö vika ravitsevassa ja monipuolisessa ruuassa (chicken & rice tai rice & chicken), joten kotijoukoille tiedoksi, ettei suosio ole suurta, jos kyseisiä ruokia ensimmäisten viikkojen aikana menusta löytyy. Samaan sarjaan listataan myös kananmuna eri muodoissaan, upporasvassa paistetut perunat sekä banaanit. Niitä olemme saaneet täällä nauttia riittävästi. Toisin on ollut nukkumisen laita…
ÄITIENPÄIVÄ
Sunnuntaina
Emman luo aamukahville ja testaamaan taas pyykkihuollon toimivuutta. Emman
luona olemme myös päässeet apinoiden maailmaan, hänen majoituspaikassaan apinat
ovat joskus jopa oven takana odottamassa sisälle pyytämistä ”odi – odini”. Äitienpäivälounaan
söimme Welli Villen naapurissa olevassa the Canoe Ice Cream Den baarissa, jossa
ei muuten saa jäätelöä… (ice cream = jäätelö) Päivällä jaloittelua torilla ja
Riikan tuunaamista takaisin Riikaksi. Riikka siirtyy huomenna Malawin
pääkaupunkiin Lilongween ja tiistaina, ainakin alkuperäisidean mukaan, alkaa hänen
paluumatkansa Lilongwen kentältä kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Meitä
syödään joka päivä, Riikka johtaa tilastoja, vaikkei ole täällä pisimpään
ollutkaan… kutiavia paukamia löytyy aina vaan uusia.
Pps.
Olemme muuten
parin päivän ajan saaneet nauttia kuumista suihkuista, hot showereista
kirjaimellisesti. Mangochin hostellissa tällainen ylellisyys toimii! Ja emme ole pystyneet
ottamaan rajatonta rusketusta, tai edes sinne päin, kun täälläpäin mualimmoo on
kohteliasta kulttuurisesti sopivvoo pittee polovet piilossa…. Elikkäs ollaan
oltu lähestulkoon aina nilkkapituisissa kostuumeissa ulkosalla.Ppps.
Euron kurssi on meille nyt edullinen, aiemmin saimme eurolla noin 210 Mk ja nyt sentään jo noin 340 mk. Ihan tuollaisena hintavertailuna tuo meidän trion kahden yön retkuilu kaikkinensa noin 340 euroa. Ei paha!
Alla Bawo-pelin tunnelmissa :)
sunnuntai 6. toukokuuta 2012
Lungwena kiittää ja kuittaa
to 3.5.
Koivuniemen
herra on kansainvälinen koodikieli. Täälläkin kyseistä ”joka vitsaa säästää,
vihaa lastaan” -kasvatuksen apuvälinettä osataan pelätä. Olemme monta kertaa
olleet todistamassa puukepin voimaa, kun paikalliset ovat sen ottaneet esille
lasten ollessa omapäisiä. Emme ole kuitenkaan nähneet ketään sillä vielä
lyötävän. Onneksi.
Tänään
lähdimme uusilla kujeilla ravitsevan aamiaisen jälkeen Nursery Schooliin. Uudella kuosituksella homma sujui paremmin
kuin hyvin!
”Vänni” sai
tänään uudet vaatteet.
Riikalle
tarjoiltiin tänään uusia mauttomia makuelämyksiä, kuten avokadoa ja nsimaa.
Nsima (maissipuuro) oli uusi tuttavuus myös Päiville ja Tanjalle, vaikka he olivat
sitä aiemminkin jo pyytäneet syötäväksi/ maistettavaksi kokkikolmikolta.
Kirjeystäväyhteistyö
sinetöitiin tänään ja lopputulemana on 10+16 kirjeystävää polvijärveläisten
koululaisten iloksi. Kirjeystäväyhteistyön vastaava Dr Fosco halusi opetella
suomea, ja hän sai matkaansa hostellilta A4 täynnä suomenkielen alkeita J
Nelson
kouluttaa jo uutta adjutanttia poikien koutsiksi ja toi meille illalla sweet
potatoeseja pussillisen. Ethelkin pyörähti päivän mittaan. Hän toi meille laturin,
jonka luuli meiltä unohtuneen Nursery Schooliin päivällä. Jätimme sen
tarkoituksella lasten leluksi…
pe 4.5.
Aamiainen
nautittiin yhdessä ”Vännin” kanssa. Ravintorikkaan aamiaisen jälkeen siirryimme
rokotus-ohjelman pariin Lungwenan terveysasemalle. Ihanan paljon ihmisiä ja
yhdessäoloa. Tanja sai suloisen pienen tyttölapsen syliinsä ja pieni ihanuus
yllätti pissaamalla syliin :) muttei (kumpikaan) yhtään itkenyt eikä ollut
muutoin moksiskaan mzungusta.
Päivällä Tanja
jäi jatkamaan Farewell -puheen viimeistelyä Päivin ja Riikan lähtiessä
kävelylle pikkupolkuja pitkin lähitienoota ihastelemaan. Kävelyllä
poikkeuksellista oli se, ettei perässä kulkenut lapsia, ja he pääsivät
seuraamaan ihmisten arkea, riisin jyvien kuorimista ja lasten pesua. Elämän
arkipäivästä kertoi myös hautausmaa ja siellä uudet aikuisen ja lapsen hautakummut.
Päivi ja Riikka pääsivät myös naapurin rouvan matkaan maisseja jauhamaan
maissimyllylle.
Illalla oli
Päivin vuoro työskennellä koneella Taide yhteisössä -projektin kuvien parissa. Riikka
ja Tanja kävivät pyöräilemässä rannalla. Illalla sovimme kuljetuksesta
huomiseen juhlaan paikallisen ”Joyce Bandan” eli Wandan kanssa (terveysaseman
johtaja Charlesin jälkeen) ja esittelimme valokuvia Nursery Schoolin lasten vanhemmille.
Pikkuhiljaa
olemme aloittaneet tutkia matkalaukkujemme sisältöjä ja miettineet mitä jätämme
tänne ja mitä tuomme mukanamme kotiin. Tuliaiset eivät taida viedä
hirvittävästi tilaa matkalaukuissamme, mutta jonkin verran tilaa niillekin on
varattava, tiedä mitä vielä löydämme.
la 5.5.
Pääsimme
ambulanssikuljetukseen aamiaisen jälkeen. No, kyseessä oli vain sovittu siirto
terveysasemalta Pempheron toimistolle juhlimaan. Läksiäisissämme tupa oli ääriään myöten täynnä, eli ihmisiä
oli mustanaan pitkälle toista sataa. Johtajia, kyläpäälliköitä, opettajia, pempherolaisia,
terveysasemalaisia, lungwenalaisia… Läksiäisten jälkeen monenlaisissa
tunnelmissa kotiin ja syömään. Business is business, läksiäisiin saimme
taulukauppiaan, jolla oli mukanaan monenlaisia öljyväritöitä, eli paikallista
osaamista useamman kankaanpalan verran.
Televisiota
olemme katsoneet harva se päivä, samoin videot olemme selanneet läpi. Illalla
herkistelimme porukalla. Muistelimme mennyttä yhteistä ja erillistä aikaa
Lungwenassa, parhaita sattumuksia ja tilanteita. Sekä niitä hyviä että vähemmän
hyviä. Tanja ja Päivi saivat Riikalta kehotuksen ”voisitte nukkua yöllä”,
menomme oli hieman hervotonta ja jopa hulvatonta Ü Nauru pidentää ikää ja
toivottavasti näistä matkan aikana kertyneistä vuosista jokunen jää
vanhentamaan myös paikallisten keskivertoikäennustetta.
Matkalaukkujen
pakkaaminen jatkuu edelleen…
Televisiota ja
videota olemme siis vain ihailleet harva se päivä kaapissa, kun otamme sieltä
iltalääkkeet.
su 6.5.
Kahvittoman ja
mehuttoman aamiaisen jälkeen kirkkoon, jossa oli tänään
ehtoollisjumalanpalvelus. Meille asti ei yhteisestä leivästä riittänyt. Ehtoollisen
jakaminen oli omanlainen rituaalinsa, ja mazungulla ei hymy hyytynyt… Viiniä
kippasi vain pappi.
Matkalaukkujen
pakkaamista ja ylimääräisten vaatteiden ja tavaroiden eteenpäin siirtämistä.
Lungwena
kiittää ja kuittaa, huomenna on aika jatkaa matkaa eteenpäin. On hyvä ottaa
etäisyyttä tähän alueeseen ja saada uudenlaisia kokemuksia Malawin muistakin
maakunnista. Sopivasti on sopivasti. Blogi ei varmaankaan päivity seuraavan
viikon aikana, koska olemme hyvin ansaitulla vapaajaksolla.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)




