ma 30.4 eli Vapun aatto
Oli liian
varhaista iloita tuosta lämpömittarista, vaikka kyllähän sitä ehdittiin jo kaksi
päivää tarkkailla: eilen meni 30 astetta rikki varjossa. Lämpimämmistäkin
päivistä olemme kyllä nauttineet. Tänä aamuna se mittari läksi tuosta rapun
pielestä jonkun ohikulkijan matkaan, epäiltyjen joukko on aika pieni… Mitään
meiltä ei vielä tähän mennessä ole hävinnyt tai viety, mutta toivottavasti
mittarista on todellista iloa/hyötyä/harmia sen uudelle omistajalle.
Malawissa on myös
toukokuun ensimmäisenä päivänä vapaapäivä, Public Holiday ja työväenjuhla, kuten
siellä Suomessakin. Suomalaisista ja malawilaisista vapunviettotavoista ei taida
suuria yhtäläisyyksiä löytyä, ainakaan vielä ei ole merkkejä näkynyt. Missä
ovat serpentiinit? Meillä on Suomesta saatuja ilmapalloja (kiitos SSAK10) ja
siinäpä se meidän vappumme varmaan onkin. Simaa emme juo, mutta nsimaa
(maissipuuroa) ehkä saatamme syödä. Torilta saa suomalaisiin munkkeihin
verrattavia upporasvassa paistettuja pullia, tosin ilman sokerikuorrutusta. Minkälaisessa Vappusäässä tällä kertaa juhlitte siellä armaassa
kotimaassamme? Rakeita ja lunta? Kenties hieman kylmä?
Tänään oli
meidän vapaapäivämme ja Tanja ja Riikka suuntasivat viettämään sitä Mangochiin
Päivin jäädessä tekemään kotitöitä. Kannatti jäädä kotiin, sillä silloin näki
kuinka African medicine valmistuu: pieniä puun palasia tiputetaan 2 litran
vesipulloon, jossa ne saavat tekeytyä. Lääke on tarkoitettu vatsavaivoihin
kaksi kertaa päivässä neljän päivän ajan. Mielenkiintoista; voisikohan tuolla
ihmelääkkeellä olla muita vaikutuksia… Vai olisiko se sittenkin vappujuomaa?
Tanjan ja
Riikan kaupunkipäivä oli antoisa. Ensin bongasimme Immigration Officesta kuitin
edelliskertaisen käynnin leimasta, 10 000 Mk (Tanja ja Päivi), jonka
jälkeen suuntasimme postin kautta torielämään. Immigration Officen pihassa
mazunguja jahdattiin kameran kanssa, ja Riikka sai vielä kaupanpäälle hetken
päästä läimäyksen takalistoonsa kerjäämään tulleelta naiselta, kun ei kwachoja
meiltä hänelle herunut. Tanja oli riittävän nopea poistumaan paikalta – kahden
kuukauden kokemuksella on oppinut huomaamaan milloin on syytä liueta paikalta
mahdollisimman nopeasti.
Etsimme
kampaajaa Riikalle lettejä varten, mutta omin voimin emme sitä löytäneet. Huomasimme
kivat letit yhdellä paikallisella naisella, ja kysyimme missä hän on ne
laitattanut. Nainen kertoi laittaneensa ne itse, mutta lähti näyttämään meille
hyviä salonkeja. Ystävällistä, eikö totta? Riikan pää on nyt siis täynnä pieniä
lettejä. Hirmuisesti ei hinta kirpaissut, tekeminen vähän kylläkin, noin 5
tunnin työ ja materiaalit 3 000 Mk (noin 14 euroa).
Riikka oli
ensimmäistä kertaa matola-matkalla, ja hänen mielestään kokemus oli kannattava.
Sillit purkissa -kokemus, ja Suomessa vastaavanlainen läheisyys olisi
epämukavaa ja tuntemattomat saisivat vähintäänkin kyynärpäästä sekä sanallisen
kehotuksen siirtyä vähän kauemmas. Kuljetuksessa oli aivan suloisen ihana
pikkutyttö, noin puolitoistavuotias, jonka kanssa Riikalla menivät jutut hyvin
yksiin J Vauvat on ihquja, ja vähintäänkin nyt selvisi se
elämän ihme, että vauvojen kuuluu ollakin niin ihania, että niitä syntyisi
lisää tähän maailmaan. Lungwenassa syntyvyysluvut ovat kyllä kohdillaan, mutta
Suomessa tilanne on vähintäänkin huolestuttava. Liekö syynä liian tehokas
perhesuunnittelu?
Matka
matolalla kutauni (kaupunkiin) maksoi kahdelta 700 Mk ja paluu 800 Mk.
Menomatkan superhalpahinta (ennen aina 800–1000 Mk) johtui varmaan Tanjan ja
Riikan polvien vahinkopaljastuksesta yhdistettynä antoisaan kaula-aukkoon… :)
Tanjan osti
tavoitehousut, mutta ne mahtuivatkin jalkaan… Eli tavoitehousuista tuli
mahdollisuushousut. Löysimme myös yhdessä pari kivaa kangaspalaa, joilla
kartutimme matkalaukkujemme sisältöä.
Illalla
aakkospussin karkeilla kirjoittelimme chichewan kielisiä sanoja.
1.5. Public Holiday, Vappupäivä
Päivi
noudattaa kirjaimellisesti ohjetta ”tänne ei olla nukkumaan tultu”… Toiset
nukkuivat vähän paremmin. Aamiaiselta torille ostamaan vierasvaroja ja
vappumunkkeja ja palatessa poikkesimme naapuriin ”pääasia”-vierailun ajankohtaa
varmistamaan. Nyt on Tanjallakin lettejä, tai paremminkin antennit. Ainakin
yhden päivän ajan. Noin kolmisen tuntia teimme tuttavuutta naapurin rouvien ja
lasten kanssa heidän kotopihallaan. Päivi ja Riikka tekivät odotellessa myös
maissihommia, eli irrottelivat jyviä tähkistä.
Illalla
valmisteltiin Nursery Schoolin toimintapäivää ja rentouduttiin mukavien
ääninauhojen parissa.
ke 2.5.
Aamiainen siirrettiin
tälle aamulle puoli tuntia aikaisemmaksi, että ehtisimme syödä ruuasta nauttien
ja siirtyä Nursery Schooliin kaikessa rauhassa.
Olipa karkelot
3-5-vuotiaiden lasten kanssa. Tätäkään ei tietäisi tai olisi yhtä
mielenkiintoista kokemusta rikkaampi, jos täällä emme olisi. Paljon melua,
muttei tyhjästä. :)
Testiryhmämme
mukaan äänitallennekilibailu on hieman haastava, muttei mahdoton
ratkaistavaksi.
Tanja pyöräili
reippaasti ja hyvällä sykkeellä tunnin verran hyvän trion ollessa edellä
kirittämässä, Päivi rentoutui Malawin oppaan parissa sanellen Riikalle
oleellisia tietoja, eli Riikka orientoitui opiskelujen salaiseen maailmaan.
Nelson tuuraa
Charlesia mallikkaasti. Nyt joudutte vain arvailla ketkä ovat kuvassa... Ja sähköä olemme saaneet tänään aamusta iltaan :)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti