Tänään
lähdimme uusilla kujeilla ravitsevan aamiaisen jälkeen Nursery Schooliin. Uudella kuosituksella homma sujui paremmin
kuin hyvin!
”Vänni” sai
tänään uudet vaatteet.
Riikalle
tarjoiltiin tänään uusia mauttomia makuelämyksiä, kuten avokadoa ja nsimaa.
Nsima (maissipuuro) oli uusi tuttavuus myös Päiville ja Tanjalle, vaikka he olivat
sitä aiemminkin jo pyytäneet syötäväksi/ maistettavaksi kokkikolmikolta.
Kirjeystäväyhteistyö
sinetöitiin tänään ja lopputulemana on 10+16 kirjeystävää polvijärveläisten
koululaisten iloksi. Kirjeystäväyhteistyön vastaava Dr Fosco halusi opetella
suomea, ja hän sai matkaansa hostellilta A4 täynnä suomenkielen alkeita J
Nelson
kouluttaa jo uutta adjutanttia poikien koutsiksi ja toi meille illalla sweet
potatoeseja pussillisen. Ethelkin pyörähti päivän mittaan. Hän toi meille laturin,
jonka luuli meiltä unohtuneen Nursery Schooliin päivällä. Jätimme sen
tarkoituksella lasten leluksi…
pe 4.5.
Aamiainen
nautittiin yhdessä ”Vännin” kanssa. Ravintorikkaan aamiaisen jälkeen siirryimme
rokotus-ohjelman pariin Lungwenan terveysasemalle. Ihanan paljon ihmisiä ja
yhdessäoloa. Tanja sai suloisen pienen tyttölapsen syliinsä ja pieni ihanuus
yllätti pissaamalla syliin :) muttei (kumpikaan) yhtään itkenyt eikä ollut
muutoin moksiskaan mzungusta.
Päivällä Tanja
jäi jatkamaan Farewell -puheen viimeistelyä Päivin ja Riikan lähtiessä
kävelylle pikkupolkuja pitkin lähitienoota ihastelemaan. Kävelyllä
poikkeuksellista oli se, ettei perässä kulkenut lapsia, ja he pääsivät
seuraamaan ihmisten arkea, riisin jyvien kuorimista ja lasten pesua. Elämän
arkipäivästä kertoi myös hautausmaa ja siellä uudet aikuisen ja lapsen hautakummut.
Päivi ja Riikka pääsivät myös naapurin rouvan matkaan maisseja jauhamaan
maissimyllylle.
Illalla oli
Päivin vuoro työskennellä koneella Taide yhteisössä -projektin kuvien parissa. Riikka
ja Tanja kävivät pyöräilemässä rannalla. Illalla sovimme kuljetuksesta
huomiseen juhlaan paikallisen ”Joyce Bandan” eli Wandan kanssa (terveysaseman
johtaja Charlesin jälkeen) ja esittelimme valokuvia Nursery Schoolin lasten vanhemmille.
Pikkuhiljaa
olemme aloittaneet tutkia matkalaukkujemme sisältöjä ja miettineet mitä jätämme
tänne ja mitä tuomme mukanamme kotiin. Tuliaiset eivät taida viedä
hirvittävästi tilaa matkalaukuissamme, mutta jonkin verran tilaa niillekin on
varattava, tiedä mitä vielä löydämme.
la 5.5.
Pääsimme
ambulanssikuljetukseen aamiaisen jälkeen. No, kyseessä oli vain sovittu siirto
terveysasemalta Pempheron toimistolle juhlimaan. Läksiäisissämme tupa oli ääriään myöten täynnä, eli ihmisiä
oli mustanaan pitkälle toista sataa. Johtajia, kyläpäälliköitä, opettajia, pempherolaisia,
terveysasemalaisia, lungwenalaisia… Läksiäisten jälkeen monenlaisissa
tunnelmissa kotiin ja syömään. Business is business, läksiäisiin saimme
taulukauppiaan, jolla oli mukanaan monenlaisia öljyväritöitä, eli paikallista
osaamista useamman kankaanpalan verran.
Televisiota
olemme katsoneet harva se päivä, samoin videot olemme selanneet läpi. Illalla
herkistelimme porukalla. Muistelimme mennyttä yhteistä ja erillistä aikaa
Lungwenassa, parhaita sattumuksia ja tilanteita. Sekä niitä hyviä että vähemmän
hyviä. Tanja ja Päivi saivat Riikalta kehotuksen ”voisitte nukkua yöllä”,
menomme oli hieman hervotonta ja jopa hulvatonta Ü Nauru pidentää ikää ja
toivottavasti näistä matkan aikana kertyneistä vuosista jokunen jää
vanhentamaan myös paikallisten keskivertoikäennustetta.
Matkalaukkujen
pakkaaminen jatkuu edelleen…
Televisiota ja
videota olemme siis vain ihailleet harva se päivä kaapissa, kun otamme sieltä
iltalääkkeet.
su 6.5.
Kahvittoman ja
mehuttoman aamiaisen jälkeen kirkkoon, jossa oli tänään
ehtoollisjumalanpalvelus. Meille asti ei yhteisestä leivästä riittänyt. Ehtoollisen
jakaminen oli omanlainen rituaalinsa, ja mazungulla ei hymy hyytynyt… Viiniä
kippasi vain pappi.
Matkalaukkujen
pakkaamista ja ylimääräisten vaatteiden ja tavaroiden eteenpäin siirtämistä.
Lungwena
kiittää ja kuittaa, huomenna on aika jatkaa matkaa eteenpäin. On hyvä ottaa
etäisyyttä tähän alueeseen ja saada uudenlaisia kokemuksia Malawin muistakin
maakunnista. Sopivasti on sopivasti. Blogi ei varmaankaan päivity seuraavan
viikon aikana, koska olemme hyvin ansaitulla vapaajaksolla.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti