la 14.4.
Aamulla
yhdeksältä koulutusprojektin opiskelijoiden ”evästystilaisuus” Pempheron
toimistolla Fowon kylässä. Ja kuinkas ollakaan, me olimme taas ensimmäisinä
paikalla. Opiskelijoita, vapaaehtoisia, johtoryhmää ja kyläpäälliköitä alkoi
saapua pikkuhiljaa paikalle. Itse tilaisuus pääsi ehkä alkamaan tuntia
myöhemmin. Osa hyödynsi tämänodotusajan pelaten palloa, suunnitellen puheita ja
tulevia draamaesityksiä. Tilaisuudessa jaettiin opiskelijoille
lukukausimaksurahat, koulutarvikkeita, matkarahaa sekä hieman taskurahaa.
Puheissa opiskelijoita kannustettiin ja rohkaistiin tulevalle lukukaudelle,
pitkiä puheita. Tilaisuuden lopuksi opiskelijat pääsivät pelaamaan jalkapalloa
meidän azungujen kanssa, toisten toimijoiden jäädessä pitämään omaa kokoustaan.
Aiheina kokouksessa oli muun muassa meidän läksiäisjuhlat toukokuussa, joten
ymmärrettävistä syistä emme voineet jäädä paikalle :)
su 15.4.
Aamiainen
leppoisissa tunnelmissa tutulla kaavalla, jonka jälkeen läheiseen
roomalaiskatoliseen kirkkoon messuun; kuuntelemaan Sanaa ja nauttimaan
musiikillisesta annista. Ihanaa rumpujen rytmiä ja kauniita sävelkulkuja. Messun jälkeen
tulevan viikon aikataulujen suunnittelua ja iltapäivän jalkapallopeliin
valmistautumista. Charles tuli hakemaan meidät vähän ennen kahta, ja sitten
meitä vietiinkin lujaa. Eli pelasimme tällä kertaa pikkupoikien kanssa 2 x 15
minuutin jaksot, joissa oli kyllä ihan tarpeeksi auringon helliessä meitä koko
ajan paisteellaan. Saldona muutama maali sekä reippaasti hiertymävammoja sekä
haavoja jalkapohjissa,eli ei urheilija tervettä päivää nää.
Illalla
Johannan kanssa menneen päivän ihmettelyä ja tilanteiden päivittämistä. Johannallahan
on vuosien kokemus täällä elämisestä; hyviä vinkkejä tällaisille keltanokille
annettaviksi.
ma 16.4.
Aamiainen
nautittiin erikoisen hyvässä seurassa – nimittäin siis Johannan kanssa. Oli
mukava rupatella hänen asumisestaan ja työstään Malawissa, Lungwenan alueen
kulttuurista ja perinteistä, yleensäkin monista täkäläiseen elämänkulkuun
vaikuttavista asioista.
Voihan
sähkö. Ei pitäisi pitää mitään itsestään selvyytenä, koska olimme suunnitelleet
päivän aikana tekevämme raportointia oikein urakalla, mutta tänäänpä ei sitten
saatukaanpäivällä sähköähostellille… Veimme läppärin lataukseen Health
Centerille, mutta eipä tullut mieleen katsoa, että tuleeko siihen virtaa oikeasti.
Eli hakiessamme kannettavaa parin tunnin kuluttua pois, huomasimme
yllätykseksemme, ettei se ollutkaan ollenkaan latautunut. Hm! Ajatukset eivät
olleet kovin korkealentoisia siinä vaiheessa, kun asian huomasimme. Tämä viikko
oli siis meillä tarkoitus pyhittää erityisesti raportointeihin, vaikka toki
meillä on ohessa monta muutakin rautaa tulessa :) Emme ole täällä nyt
ainoita suomalaisia. Kokoonpanomme on toistaiseksi Suomi – Saksa – Suomi. Tai
oikeammin kuitenkin Suomi – Suomi – Suomi, sillä vaikka Emma opiskelee
Saksassa, hän on suomalainen.
Saunasta
riittää kyllä hupia ja legendaa ihan vuosikymmeniksi asti. Paikallisilla
runosuoni sykkii, kun tästä suomalaisten ihmekeksinnöstä on kysymys…ja meidän
saunaan taitaa tulla ihan tungosta tulevan torstaina…
Hip
hei hurrei, saimmekin sähköä illalla ja jo ennen määräaikaa – ei näköjään ole
haittaa, jos on hyvät suhteet paikallisen terveysaseman johtajaan ;)
ti 17.4.
Aamiainen
jälleen erikoisen hyvässä seurassa – Emman kera :) Tanja lähti
aamiaisen jälkeen koulu- ja opiskelijavierailulle Namalakaan, St.
Josephy’s Secondary Schooliin. Päivi ei sopinut enää neljänneksi moottoripyörän
kyytiin, joten jäi suosiolla työstämään valokuvia ja läppärin akun tyhjennettyä
miettimään sitä, kuinka jatkaa seuraavaa tehtävää? Siis sähköä alkoi tulla vasta
iltapäivällä! No, on toki hyvä välillä ladata omia akkujaankin tekemättä
mitään. Katsoimme parhaaksi jakaa osaamista ja työtunteja – näin kaikki
voittavat. Tanja taas pääsi prätkän kyytiin ilman kypärää ja muita olennaisia
varusteita ja vain kerran matola säikytteli kokoonpanoa puskista matkan aikana.
Prätkän kyydissä voi siis hyvin matkustaa kolme (voita leivän molemmin puolin, azungu siis leipänä), vaikka kulkuväline ei tonninen olisikaan tai
tiet olisivat ”hieman” mutkaisia ja routavaurioisia. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Päivälliseksi
saimme oikein maittavan aterian. Lautaselta löytyi perunoita, kurpitsaa,
salaattia, lihaa ja jotakin muuta kasvista, mistä meillä ei ole vielä selkeää
käsitystä, mitä se voisi olla. Eli kaikki ainekset ovat lähiruokaa ja vieläpä
luomua. Kiitokset kokeille! Eipä silti, kyllä ruuat ovat olleet aivan hyviä ja
annokset todella reiluja aina. Uskaltaisipa melkein sanoa, ettei ihan tällä
lähitienoolla kukaan syö niin monipuolisia ja runsaita aterioita kuin me. Ei
täältä taida tullakaan takaisin yhtään sen hoikempia tyttöjä, vaikka itse
elimme vähän siinä toivossa. Ja maissipuuroakaan emme ole vielä päässeet
maistamaan, vaikka satokausi on korjuuvaiheessa ja myllyt jauhaa jatkuvasti. Aamiaisen
ja päivällisen välissä syömme sitten pikkunälkään suoraan pellolta myyntiin
tulleita maapähkinöitä ja välillä saattaa eksyä jokunen keksikin tai
tikkukaramellikin syötäväksi. Myös African snackseista saamme reilusti
lisäenergiaa; upporasvassa paistettuja erimakuisia ja -muotoisia
pikkuleivonnaisia, toki näihin sorrumme vain kokeilumielessä, silloin tällöin…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti