tiistai 24. huhtikuuta 2012

Tahan alkaa tottua

ke 18.4.
Takana molemmilla taas vaihteeksi vähäisillä unilla vietetty yö. Alkuyöstä on liian kuuma ja aamusta sitten jo liian kylmä, ja jos vetää huopaa päälle, tulee taas liian kuuma… tätä rataa. Syitä huonolle unenlaadulle voi tietysti ja ehkä pitääkin etsiä korvien välistä, sillä moni asia pyörii ja ehkä työstyykin mielessä yön aikana. Päivän töitä jaoimme siten, että molemmille olisi hyödyllistä tekemistä ja ne palvelisivat yhteisiä hankkeita, siis tehokasta ajan käyttöä. Tanja kirmaisi jo seitsemältä matola-kyytiä odottamaan kohti Mangochia ja mielessä kirjaostokset asiantuntevan oppaan kanssa. Ja kuinka ollakaan… Taas palattiin kotiin yhtä kokemusta rikkaampana, mutta ilman kirjoja, sillä kirjakaupat olivat jälleen kerran kiinni. Maaseudun rauhasta nauttiva Päivi sen sijaan vietti aikaa opiskeluun kuuluvien tehtävien työstämissä ja vietti niin sanotusti laatuaikaa yksin kotosalla osa 2 ja sai jopa oman puhelimensa toimimaan paikallisella Airtel-liittymällä. Hip hei! Eli kello-kamera-laskin yhdistelmään on saatu uusi ominaisuus, tosin 100 kwatchan lataus hupeni nopeasti muutamaan Suomeen lähettyyn viestiin.

Illalla taas veistelimme uusia suunnitelmia Riikan tulon varalle ja jopa melko varmoja sellaisia. Eli pääset Riikka liittymään Charlesin enkeleihin, sinulle on bussimatkaseuraa Lilongwesta Mangochiin saakka. Ja saatatpa saada Mangochista Lungwenaan pari muuta mukavaa matkakaveria matkaasi Charlesin lisäksi ;)

Illalla Mangochi-tuliaisten nautiskelua.


to 19.4.
Aamiainen tutulla sabluunalla. Aamiaisen jälkeen hieman päivänkulun suunnittelua ja Youth -ryhmän tuloon valmistautumista. Tapasimme ja pidimme meetingin Youth -ryhmän vapaaehtoisten ja heidän koordinaattorinsa Billyn kanssa. Tapaaminen oli ihanan rento ja sujui hyvässä yhdessä tekemisen ja nuorten toiminnan kehittämisen merkeissä. Tapaamisessa keskiössä olivat Pempheron nuorten ryhmän toiminta ja tulevaisuuden toimintojen kehittäminen heidän itse määrittelemiensä tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta. Nuorten ryhmä esitti itse toiveen tulla tapaamaan meitä ja he toivoivat meiltä ohjausta kuinka suunnitella ja toteuttaa toimintoja ja vahvistua toimijoina. Heillä ei ole vielä paljonkaan kokemusta järjestötoiminnasta, joten meillä oli hyvä mahdollisuus yhdessä keskustella ja ihmetellä heidän esille nostamiaan asioita. Pelasimme nuorten kanssa netballia ennen "virallista" kokousta, joten aivonystyrämme olivat oikein hyvässä vireessä Youth -ryhmän kanssa palaveeratessamme.



 Iltapäivällä maittavan aterian jälkeen saunaan ja saimme lähetettyä yhden tehtävän arvioitavaksi. Jes :) Ohessa kuva saunamme "kiukaasta", ei ole ihan samaa mallia kuin Suomessa, emme ainakaan vielä ole löytäneet kiviä, joille vettä heittää. Saunan legendaa emme päässeet vielä kasvattamaan, katsotaan ensi viikolla kuinka käy… Muut saunojat olivat myöhässä, joten puiden rajallisen saatavuuden vuoksi, saunassa ei ollut heille enää riittävästi lämpöä.









pe 20.4.

Maittavan ja ravitsevan aamiaisen jälkeen hieman syventävän harjoittelun kehystämistä ja rajaamista. Polkupyöräilimme välillä saadaksemme läppäriin ja omaan ajatteluumme virtaa – jätimme matkalla läppärin terveysasemalla lataukseen. Terveysaseman henkilökunta on ollut meille todella ystävällistä, he ovat ladanneet läppäriämme aina kun olemme tarvinneet, ja koskaan se ei ole ollut heille vastenmielistä. Hymyn ja mukavan jutustelun kera olemme läppärin sinne aina jättäneet.

Kävimme Chapolan rannalla ihastelemassa maisemia. Siellä saimme kuulla suru-uutisen; eräs tietämämme 12-vuotias koululaistyttö oli kuollut eilen malariaan (ja anemiaan).

Rantavierailun jälkeen kävimme jututtamassa polkupyörästä kiinnostunutta mieshenkilöä hänen työpaikallaan, mikä on Chapolan rannalle mennessä matkan varrella. Saattaa olla, että Tanjan pyörästä tehdään kaupat, alustavat kaupat, huomenna. Ehkä.

Iltapäivällä jatkoimme läppärin haettuamme raporttipohjan tuunaamista ja lueskelimme aineistoja.


la 21.4.

Hyvin nukuttu yö Tanjalla – kiitos illalla nautitun unilääkkeen. Unen merkitys hyvinvoinnille on melko merkittävä Keksimme eilen syyn unettomuuteen tai tähän unen pätkittäisyyteen: eli malarialääkkeet voivat aiheuttaa unihäiriöitä (unettomuus ja epänormaalit unet). Kaikelle siis löytyy selitys!

Aamusta tapaaminen Pempheron toimistolla, jossa päähenkilöinä olivat Lungwenan Health Centerin henkilökunnan edustus ja Pemphero-järjestön toimijat. Kyseessä oli ns. lahjoitustilaisuus: Health Center/ College of Medicine lahjoittivat Pempheron vapaaehtoistoimijoille kaksi uutta polkupyörää ja Home Based Care toimijoiden käyttöön lääkkeitä. Kuten paikalliseen tapaan kuuluu: paljon puheita, joista tällä kertaa emme ihan kaikkea ymmärtäneet. Pääsimme nauttimaan toistamiseen ambulanssikyydistä auton takaosastossa yhdessä kyseisten polkupyörien kanssa. Ilta meni sitten ihan vaan ollessa, mitään tekemättä. Joskus hyvä näinkin.


su 22.4.

Tähän mennessä kylmin yö takana eli jopa Tanja etsi aamulla huopaa valmiiksi seuraavaa yötä varten, Päivi on turvautunut huopaan jo viikon ajan. Eli täällä ollaan siis menossa viileämpiä vuodenaikoja kohti. Kun Suomessa on kesä ja kuuma, niin täällä on talvi ja kylmä (niin, mikä on näissä olosuhteissa kylmää??). Kun taas syksy täällä on hyvin kuiva ja kuuma.

Aamupäivästä parin tunnin pyörälenkki pitkin päällystetietä Mwanjatiin, josta koukkasimme takaisin päin pienemmille väylille ja poluille, halki peltojen ja kylien. Parhaiten paikallisten ihmisten elämään saa kosketuksen juuri tuolla vähän sivummalla liikkuessa.

Iltapäivällä etsiskelimme tailoria/ompelijaa Lungwenasta, sillä olemme päättäneet teetättää täällä itsellemme ihan oikeat afrikkalaiset asut. Ihan vielä emme siinä täysin onnistuneet, mutta ehkä huomenna käymme "oppaan" kanssa Kwilasyan kylässä uudelleen toisen tailorin luona.


ma 23.4. Public Holiday because of his Excellency Bingu wa Mutharika

Eli tänään oli Malawin edesmenneen presidentin hautajaispäivä, ja siitä syystä yleinen loma-/vapaapäivä. Aamiaisen jälkeen aloimme odotella Pempheron toiminnanjohtajan kanssa sopimamme palaverin alkamista… Jostakin syystä hänen aikataulunsa venyivät, joten me lähdimme vaille kymmenen pyöräilemään kivikasoille. Yritimme harjoittelumme alkuvaiheissa päästä kyseisille muodostelmille, pääsimme edellisen kerran sinne ambulanssilla, mutta emme ihan onnistuneet reittivalinnoissa ja pyöräilimme kolmisen tuntia yhteen putkeen ilman yhtään kunnollista kuvaa lähietäisyydeltä noista kivikasasiirtolohkaremuodostelmista. Tänään korjasimme tilanteen, ja ilman yhtään hutia ja turhaa kaarrosta päädyimme kyseisiä luonnonihmeitä ihastelemaan – kiitos Päivin muistin :)

Vähän ennen kivimuodostelmia Hosea soitteli ja kyseli moneltako voisimme tavata, hänellä kun oli läppärin lataus epäonnistunut, ja siitä syystä hän myöhästyi alkuperäisestä ajasta. Eli tänään palaveerasimme ensin Pempheron toiminnanjohtajan Hosea Palandan ja sitten Food Security -koordinaattorin John Francisin kanssa. Valokuvien ja -kuvakansioiden tuunausta sekä tulevaisuuden visiointia yhdessä pempherolaisten kanssa.

Mazungu Tanja viihdytti torilla kansaa tanssimalla "jättimehiläisen" kanssa – onneksi chitenga (kietaisuhame) kesti paikallaan.

Kohta pääsemme taas nukkumaan, sillä parin tunnin iltasähkö loppuu taas pian. Voihan tämä tulla vaikka tavaksi, että koti-Suomessakin menemme nukkumaan heti kahdeksan jälkeen, ja heräämme sitten neljän/viiden aikaan aamulla. Saas nähdä. Gonani bwino!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti