Onhan nämä paukkupakkaset ja leijaileva lumi mukavia elementtejä Suomen talvessa, mutta emme voi varmaankaan vastustaa auringon ja lämmön kutsua hypätä koneeseen 27.2. kohti Malawia...
Olemme siis varanneet lennot jo viime kesänä, tarkemmin sanottuna heinäkuussa, ja nyt vain odottelemme ajan kulumista ja olo on kuin jäitä polttelisi :)
Olemme kaksi aikuisopiskelijaa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta, (http://www.pkamk.fi/) sosiaalialan koulutusohjelmasta, ja valmistumme sosionomeiksi ehkäpä jo jouluna 2012 tai sitten kevään mittaan 2013. Kv-vaihtoon lähtemistä aloimme suunnitella jo opintojemme alkuvaiheessa, ja tiiviimmin projekti käynnistyi vuosi sitten, jolloin ensimmäiset hakemukset vaihtoon lähtemisestä toimitettiin kv-koordinaattorille. Halusimme lähteä työharjoitteluvaihtoon mahdollisimman kauas ja erilaiseen, tai paremminkin omanlaiseen, kulttuuriin kuin mihin olemme täällä omassa elinympäristössämme tottuneet.
Päivi oli asiakastyön harjoittelussa Joensuun Kansalaistalolla tammikuussa 2011, jossa hän tutustui maahanmuuttajapisteen neuvojaan, ja hänen kauttaan saimme vinkin tästä tulevasta harjoittelukohteemme järjestöstä. Menemme siis kv-vaihtoon Malawiin, Mangochin maakuntaan, Lungwenaan, jossa toimii aktiivinen kansalaisjärjestö Pemphero Children's Foundation. http://www.pemphero.org/
Pemphero Children's Foundation on perustettu vuonna 2002 Lungwenan alueen perheiden tukemiseksi. Järjestön toiminta on käsityksemme mukaan pitkälti aktiivisten vapaaehtoisten toimijoiden varassa. Järjestön käytännön toiminnasta ja tukijoista meillä ei ole vielä paljon tietoa, mutta odotamme mielenkiinnolla work placement periodia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia tutustua järjestön toimintaan, joka samalla mahdollistaa oman osaamisemme vahvistumisen ja tietoisuuden lisääntymisen paikallisista toimintamahdollisuuksista ja elinolosuhteista.
Kv-harjoittelumme suomalainen yhteistyökumppani on Crash ry, joka on myös Pemphero Children's Foundationin kumppanuusjärjestö. http://www.crash.fi/
Kv-harjoitteluun olemme saaneet apurahaa sekä omasta ammattikorkeakoulustamme että William ja Ester Otsakorven Säätiöstä. http://www.otsakorpi.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti