to 8.3. Naistenpäivä
Tämä on tavallinen näkymä kyläraitiltamme, kaikki kulkevat sopuisasti yhdessä: autot, mopoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat, vuohet, lehmät...Heräilimme yöllä useaan otteeseen viileästä (aikaisempien päivien ilmastoon verraten) ilmanalasta huolimatta, liekö eilisen ja lähimenneisyyden tapahtumat häirinneet meidän kauneusuniamme Naisten päivään siirryttäessä. Tosiaan eilinen ilta ja viime yö olivat sateisen päivän jäljiltä mukavan viileitä. Tänään siirryimme heti aamiaisen jälkeen ulkoilmaan, kävelimme läheisellä Malawi-järvellä ihailemassa maisemia. Osasimme sinne lauantaisen keikan jäljiltä ihan hyvin, muutaman kerran varmistimme suuntaa matkaamme lyöttäytyneeltä nuorelta pojalta. Aamulla tosiaan, kun ylitimme tien mennäksemme kohti Malawi-järveä, jostakin ilmestyi polkupyöräilevä nuori poika ja hän varmisti meidän pääsymme järvelle suorinta reittiä pitkin... Emme olleet aina ihan varmoja mistä kohti maissipeltoa piti mennä vasempaan kaartaen ja mistä oikeaan. Matkalla nuori mies kertoili meille tulevaisuuden opiskeluhaaveistaan, perheestään ja asuinalueestaan ja me tietenkin kerroimme hänelle vähän taustoja itsestämme ja syistä, miksi olemme täällä Lungwenassa.

Täytyy vain ihailla täällä paikallisten naisten vahvuutta ja osaamista, kun he kuljettavat sankoja ja ämpäreitä päänsä päällä lasten ollessa yleensä vielä kantoliinassa selässä. Sekä tietenkin myös niiden pienten tyttöjen vahvuutta, joiden olemme nähneet kantavan päänsä päällä vesiastioita ja samalla toivottavasti pikkusisarustaan kantoliinassa kuljettaen. Naisten tehtäviin näyttäisi täällä kuuluvan tähän mennessä näkemämme mukaan ainakin puiden hankkiminen ja veden kantaminen. Pääsääntöisesti olemme nähneet lapset äitiensä kantoliinassa, mutta olemmepa nähneet myös isien huolehtivan jälkikasvustaan. Lähestulkoon kaikilla naisilla on täällä päällään paita & hame -yhdistelmä. Pukeutuminen on värikylläistä :)
Odotamme jo tietenkin huomista kaupunkikierrosta, jolloin pääsemme valitsemaan kankaita Mangochiin, mutta myös tulevan sunnuntain torikierrosta omalla Lungwenan kylällämme. Aiomme hankkia ainakin :) kankaita ja vähän sisustaa niillä kotiamme sekä ostaa muutaman ämpärin pyykkihuoltoa varten. Katselemme samalla myös sopivaa tailoria itsellemme. Saatammepa ostaa myös muutamia karkkeja ja/ tai höttöjä juhlistaaksemme viikonloppua.
Täällä on laajoja peltoaukeita silmänkantamattomiin, jotka kasvavat maissia. Maissipeltojen välissä kulkee sitten monenlaisia polkuja ja teitä, joita pitkin tänään menimme esimerkiksi Malawi-järvelle. Kaikkia polkuja emme täältä varmasti ehdi oppia työharjoitteluvaihtomme aikana. Tänäänkin palatessamme järveltä ilman ohjaavaa henkilöä, otimme pienen sivukaarteen väärään suuntaan ja lisäsimme paluumatkamme kilometrejä noin kahdella. Ei kehtaa ihan joka mutkasta ainakaan yrittää oikoa, kun aurinko porottaa täydeltä taivaalta, ja varsinkin jos vettä ei ole mukana riittävästi. Tänään selvisimme kyllä ihan mukavasti, ja meidän ohitsemme kulki ihmisiä, joilta saatoimme varmistella noin suurin piirtein olevamme oikealla keskustaan vievällä linjalla.Infoja:
*Kaikki lapset eivät suinkaan lyöttäydy seuraamme, muutamat ovat meidät nähdessään purskahtaneet itkuun, tai oikeammin alkaneet huutaa suoraa huutoa, ja paenneet äitinsä helmoihin.
*Televisiota ja radiota emme ole edes muistaneet olevan olemassa. Tuntui ihan oudolta ajatukselta, kun Anna kysyi onko läppärissämme dvd-asema, josta voisimme katsoa elokuvia. Ainakaan vielä tässä matkamme vaiheessa emme kyseisiä mukavuuksia kaipaa.
*Odotamme tulevan sunnuntain toriostosten lisäksi ja illan jalkapallo-ottelua, joka on toivottavasti yhtä tunnelmallinen kuin edellinen matsi.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti