"Suloisessa Suomessamme oisko maata armaampaa kuin on kaunis Karjalamme...." Kyllä, laulun sanat pitävät paikkansa. Viime aikojen koti-ikävä on jo alkanut helpottaa, sillä jalat ovat jo tukevasti Suomessa! Yllätys, yllätys. Pari päivää on jo huokaistu ja totuttauduttu Suomen ilmastoon, lämpötilaero lienee yli 20 astetta. Aikaisemman paluun mahdollisti leimojen saamisen loppuminen passiin, mutta kolme täyttä kuukautta tuli siitä huolimatta täyteen. Puolentoista vuorokauden paluumatka kotiin sujui vaivattomasti. Nyt jäämme jännityksellä odottamaan, miten kulttuurishokki iskee...
Kolmen kuukauden jakso ulkomailla oli todella antoisa ja opettavainen kokemus, mutta myöskin omalla tavallaan rankkaa. Itsellä teetättää vielä töitä ymmärtää kaikkea näkemäänsä ja kokemaansa, mutta ajan saatossa varmaan asiat kirkastuvat ja merkitykset selkiytyvät.
Päivi
No kyllä teillä on aikamoinen reissu takana! Sitkeitä sissejä olette kun Lungwenassa majailitte.
VastaaPoistaKulttuurishokin voi huomata esim. siitä, kun löytää itsensä Prisman maitohyllyn edestä laskemasta, kuinka paljon meillä onkaan valikoimissa erilaisia maitopurkkeja. Mutta sitten on myös vaan ihanaa kun voi kadulla kävellä ihan huomaamatta - tosi välillä voi mieleen hiipiä ajatus, että enkö minä olekaan erikoinen, spesiaali...
Tervetuloa takaisin! Ja jos haluatte lähettää Lungwenaan kuvia tai jotain niin mä oon siis lähdössä 5.7.
Anna
P.S. Mr Ngwaya (=Jimmy) on ehdottomasti Mangochin, ellei sitten koko Malawin, paras kokki! Ja niistä herkuista mä saan nauttia siellä joka ilta, lucky me.
Lucky you :) tekisi mieli hypätä lentoon mukaan, ja käydä morjestamassa lungwenalaisia... Nyt tosin työelämä (valitetttavasti ei yöelämä) pitää tiukasti otteessaan. Ei pääse unohtumaan kilometritaksat ja oikeanpuoleinen liikenne ;)
VastaaPoistaOstoksia tehdessä on joskus vähän hämmentynyt vaihtoehtojen runsaudesta... Ja muutoinkin joidenkin elämänalojen toimintojen "helppoudesta" täällä nykyisessä kulttuurisessa toimintaympäristössä.
Zikomo, Anna!
Tanja