maanantai 12. maaliskuuta 2012

Kyläpäälliköiden ja johtajien vastaanotolla

la 10.3.
Yöllä sateli hiljakseen vettä ja linnut lauloivat reippaasti läpi yön. Ihan koko yötä emme niitä kuunnelleet, mutta unirytmi on huomattavasti meillä aamusta aikaistunut – osasyynä on varmasti myös se, että menemme aikaisemmin nukkumaan täällä kuin sähköisten yhteyksien äärellä ollessa. Ja tietysti rytmiä sekoittaa sekin, että yöt ovat hyvin lämpimiä ja hiostavia ja emme saa nukuttua niin hyvin kuin haluaisimme. Saattoipa osasyynä aamuvirkkuiluun olla myös tämän päiväinen kyläpäälliköiden ja johtajien tapaaminen Pempheron toimistolla. Tapaamiseen menimme paikallisella polkupyörätaksilla. Me olimme ensimmäisenä paikalla, ja ajoissa.

Otimme mukaamme eilen ostamamme hamekankaat ja teimme niistä paikalliseen pukeutumistyyliin soveltuvat asut. Tapaaminen oli lämminhenkinen. Meidät toivotettiin sydämellisesti tervetulleiksi ja yhteistyö suomalaisten kanssa oli kyläpäälliköiden puheissa merkittävässä roolissa. Yhteistyön jatkumista uusien opiskelijoiden kanssa pidettiin myös tärkeänä ja toivottiin jatkoa tälle pilotti-hankkeelle = opiskelijayhteistyölle.

Täällä Lungwenassa on erittäin hyvät mahdollisuudet suorittaa monenlaisia harjoittelujaksoja. Suomalaiset ovat tänne enemmän kuin tervetulleita, meidän rahallinen tuki (ostoksina, majoitus- ja ruokapalvelumaksuina) on alueelle erittäin tärkeä sen tosiasian lisäksi, että täällä tarvitaan paljon vahvistamista myös monissa muissa osa-alueissa kuin taloudellisessa sektorissa. Ja meillä suomalaisilla on sitä osaamista ja tieto-taitoa, josta olisi tälle Lungwenan alueelle hyötyä. Koulutus on se juttu! Tällä Pemphero-järjestöllä on se priorisointina, mutta heidän mahdollisuutensa tukea kaikkia opiskeluorientoituneita ovat rajalliset.

Ja tosiaan, vaikka olisi halua, tahtoa ja osaamista, ei ole välttämättä taloudellisesti mahdollista opiskella, tai perheellistyy vaikkei haluaisikaan… Lähinnä ajattelemme tässä erityisesti tyttöjen asemaa ja heidän valinnanmahdollisuuksiaan. Tässä olisi mielestämme suomalaisilla oppilaitoksilla ja koulutusjärjestelmällä upea mahdollisuus tehdä kv-yhteistyötä Malawin Mangochin maakunnassa sijaitsevan Lungwenan kylän kanssa! Pemphero-järjestöllä on merkittävä asema Lungwenan kylän alueella, ja vahvan toimijan rooli alueen sosiaalisessa toimintakentässä, joten tämän järjestön kanssa yhteistyö on mahdollista toteuttaa amk:n (työ)harjoitteluvaihdoille asettamien vaatimusten mukaisesti. Loistava mahdollisuus oppia puolin ja toisin – vaikkapa eri koulutusohjelmien kesken yhteistyömatkana toteutettuna. Täällä on kyllä tarvetta sosionomeille, sairaanhoitajille, insinööreille, medionomeille… Yleensäkin eri elinympäristöjä arvostavalle ja kehitystä eettisesti ja edistävästi ajattelevalle globaalille ihmiselle. Ja, ihan pienestä ei saa säikähtää J

Palasimme tapaamisesta upouusilla polkupyörillämme… Eihän ne ihan vertoja vetäneet kotona oleville, mutta eteenpäin kulkivat. Toivottavasti kestävät koko harjoittelumme ajan iskussa, ja vielä toki sen jälkeenkin, kuka ikinä niillä sitten ajeleekin. Pemphero siis luovuttaa polkupyörät lähdettyämme järjestön vapaaehtoistyöntekijöiden käyttöön.

Kotiin palattuamme vähän aikaa olimme pitkällään ja sitten aloimme huhkia. Päivi heilui mopin kanssa ja laitoimme kotia edustuskuntoon – viikkosiivous suoritettu. Tervetuloa Kuche kuchelle sieltä kylmästä Pohjolasta!

su 11.3.
Aamiaisen jälkeen kävimme testailemassa upouusia polkupyöriämme. Saimme tällä kertaa huomiota varmaankin enemmän pyörillä kuin itsellämme J pyörät ovat tosiaan vähän ”made in China”-laatua, mutta toivomme niiden kestävän ja tietenkin me pidämme niistä hyvää huolta huoltaen niitä tarvittaessa. Paluumatkalle saimme mukava nuoren miehen meitä saattelemaan – saattelisi kuulemma mielellään vaikka Suomeen saakka…

Pyöräilyn jälkeen olimmekin todella iskussa ja syvennyimme toimintatutkimuksen ihmeelliseen maailmaan Papaijapuun katveessa istuskellen. Siinäpä sitten aikaa vierähtikin tovi, ja ennen kuin huomasimmekaan, kello oli kolme iltapäivällä. Kävimme tunnin pyörälenkillä ennen päivällistä. Päivällisen jälkeen Päivi reflektoi omassa rauhassaan ja Tanja paineli suihkun raikkaana jalkapallomatsiin, vain statistina, kun pelilisenssini ei taida olla täällä voimassa ;) ainakaan vielä... Ostimme perjantaisella Mangochi-reissulla Pempherolle kaksi jalkapalloa, 5 500 Mkw. Toivottavasti kestävät jonkin aikaa, niiden pitäisi kuitenkin olla hyvälaatuisia – ostimme valikoiden Mangochin kiinalaisesta kaupasta (ei kuitenkaan made in China-laatua…).

Viikonlopun aikana meitä ei hellitty sähköllä, eli melko pimeissä tunnelmissa mentiin aina klo 18.30 jälkeen ja aamukuuteen saakka…
Gonani bwino!

ma 12.3.
Aamiaisen jälkeen otimme pyörät alle ja ihastelimme aamun hetkiä pyöränsatulan selästä. Lenkin heitettyämme pyysimme hostellin isäntää Hassania avuksemme polkupyörien huollossa. Maksoimme edellisestä, mielestämme vain polkupyörän renkaiden ilmaamisesta, 1 300 Mkw, ja nyt veimme ne yhteen paikallisista korjaamoista ja fiksasimme vähän tankojen ja satuloiden korkeuksia sekä öljysimme ketjut – kahdesta pyörästä vain 150 Mkw! Eli, edellinen korjaamo oli vähän ehkä ylihinnoiteltu – ja sekin huoltopaikka oli kuitenkin paikallisten valitsema… On muuten nyt hyvä pyöräillä, vaikkeivat kaikki vaihteet ole käytettävissä J

Anna tuli tänään Lungwenaan, ja pidimme hänen kanssaan aamuparlamenttia. Saimme myös postikortteja, jotka hän oli ostanut Makokolasta. Saatatte saada sittenkin postia J Harmiksemme Anna lähtee loppuviikosta takaisin Suomeen.

* Doom on hyvä pieneliöiden tuhoaine, jos sellaisia täällä sattuu kohtaamaan… Pieniä paukamia olemme itsestämme löytäneet, tiedä sitten, mistä ovat tulleet…
* Päivi alkaa muistuttaa paikallisia päivä päivältä enemmän – väri on jo mukavan ruskea. Tanja tulee perästä little by little…

Päivälliseksi söimme juuri kanaa riisillä. Hmm… maistuihan se, vaikka aamulla kuulimmekin kanan viimeiset rääkäisyt takahuoneesta. Luulenpa, että meillä on kylän paras kokki – ikälisien mukaan täytyykin olla ;) kokilla on kyllä hyvät avustajatkin, tavarantoimittajia unohtamatta J












2 kommenttia:

  1. Moikka! Kivaa luettavaa nuo teidän seikkailut! Olen valaissut työtovereita myös tästä foorumista:) Terveiset Eva-Bändiltä Tanjalle ja hyvää vointia!t. Leena Eva 1

    VastaaPoista
  2. Zikomo - kiitos:) On mukavaa tietää, että elätte mukana meidän matkalla. Tämäkin aamu valkeni viiden jälkeen ja lämmintä on. Hyvää bändipäivää, olitte eräällä matola-matkalla Lungwenasta Mangochiin miun "mielukuvarentoutuspaikka"- harjoituksen voimanlähde. "Joka päivä ja joka ikinen yö... Hyvää yötä ja huomenta..."
    Tanja

    VastaaPoista