maanantai 14. toukokuuta 2012

Liikenne, aurinko ja seksi SEKÄ virtahepo

ma 7. – su 13.5.2012
Maanantaina hyvästelimme Lungwenan (ainakin toistaiseksi) ja rantauduimme Mangochiin. Mangochin hostellissa meitä osattiin jo odottaa, vaikka emme olleet itse saaneet yhteyttä hostellin johtajaan – asioilla on tapana järjestyä :) Kiersimme Mangochin nähtävyydet, Lake Malawi museon ja Queen Victoria Clock Tower (rakennettu 1903) kellotornin. Kävimme syömässä hienosti Villa Tafikassa ja nautimme janonuomana Kuche Kuchet. Illalla suunnittelimme tulevan viikon ohjelmaa ja ostimme tuoreet aamupalatarvikkeet torilta.



Tiistai-aamu valkeni aurinkoisissa ja odottavissa tunnelmissa. Riikka pakkasi matkaansa kaikki pakaasinsa, koska alkuperäissuunnitelman mukaan hän olisi lähtenyt Zombasta Lilongween… Toisin kuitenkin kävi, kuten tarina myöhemmin kertoo. Matkasimme iloisena joukkona sairaalan porteista ulos, ja ehdimme kävellä vain hetken matkaa, kun minibussista vedettiin mazungut kyytiin. Mangochi – Liwonde 1 500 Mk kolmelta, nykykurssilla noin 5 euroa, ei paha. Matka taittui alkutoripyörähdysten jälkeen joutuisasti, noin 110 km:n tuntinopeudella (matka noin 75 km). Eli paikkansa pitää kolmen suurimman riskin kärki Malawissa: liikenne, aurinko ja seksi. Liwondessa neuvottelimme kuljetusta Chinguni Hills Lodge majoituspaikkaan, mutta monien yritysten ja selvitystemme jälkeen paljastui, että kyseinen yritys on naulannut ovensa kiinni meidän Malawi-kirjan ilmestymisen jälkeen (kuitenkin 2010 ilmestynyt kirja…) Mutta ei hätää, sama yrittäjä pyörittää nykyään Bushman’s Baobabs elämysmatkailupaikkaa. Menimme sinne polkupyörätaksilla, matkalla ylitimme myös VR:n yhteydet. Ah, niin tuttua ja turvallista! Malawiin matkaavat: kuulkaapas, etsikää käsiinne The Eye, sieltä löytyvät ajantasaiset majoitus- ym. vaihtoehdot. The Eyen löysimme vasta tuolta Bushmanilta. Tiistaina pääsimme heti kättelyssä jo autosafarille englantilaisen turistiryhmän kanssa, jossa bongasimme elefantteja, impaloita, apinoita, vesipuhveleita, pahkasikoja, erilaisia lintuja ja nautimme kauniista luontomaisemasta ja auringonlaskusta Shire-joella. Krokotiileja emme tavanneet.


Keskiviikkona pääsimme nauttimaan hyvän ja monipuolisen aamiaisen, paras tähän mennessä, ja valmistautumaan illalla sopimaamme kanoottiretkeä varten.  Yö muuten nukuttiin jotenkin (paitsi Riikka loistavasti), virtahepojen ääniä kuunnellen. Niitä liikkuu yöllä Bushman’s Baobabsin alueella rakennusten lähettyvillä :) Upea elämys vesillä, pääsimme näkemään kaikkia samoja eläimiä kuin edellispäivänäkin ja lisäksi vesikasveja ja -kukkia SEKÄ virtahepoja. Melkoinen ilmestys on tuo luontokappale – ja vaarallinen. Päivällinen kolmen ruokalajin yhdistelmänä hollantilaisten turistien tullessa vahvistuksiksi päivällispöytäämme. Suomi, Englanti ja Hollanti.



Torstaina aamiaisen jälkeen kuljetus talon puolesta Liwonden bussiasemalle, kohtuullista korvausta vastaan, ja Zombaan. Mazunguilta 2 000 Mk. Voihan mazungu, reipasta menoa ja elämäniloa :) Zombassa vähän aikaa huuhailtuamme meille tultiin tarjoamaan taksipalvelua, jonka hyväksyimme lyhyen hintaneuvottelun jälkeen. Metrosta ruokaostokset ja eikun kohti Trout Farm majoitustiloja. Taksikuskimme osoittautui entiseksi Zomba Plateau alueen oppaaksi, ja hän kertoili meille alueen nähtävyyksistä ja patikointimahdollisuuksista mielellään. Melkein perille asti päästyämme taksista loppui polttoaine, joten eikun auto ympäri ja tankkaamaan serpentiinitietä pitkin takaisin alas. Tankkauspiste oli Malawin puolustusvoimien alueella (isännän kanisteri) ja näimme samalla sotilastukikohdan elämää. JA paidan Suomi-tekstillä ja Suomen lipun väreillä pienen pojan päällä sotilastukikohdan alueella. Sekä pääsimme näkemään myös edesmenneen presidentin his excellency Bingu Wa Mutharikan puolison palatsia puolustusvoimien alueen läheisyydessä. Mielenkiintoinen kokemus tuo aluevierailu! Illalla kävimme syömässä Sunbird Ku Chawe hotellissa ja neuvottelimme uusia hintoja matkamuistoille tienvarren kaupustelijoiden kanssa. Yön vietimme noin 1 800 m merenpinnan yläpuolella. Ilmasto oli koste ja viileähkö. Emme olleet osanneet varustautua oikein kyseiseen ilmastoon, eli meiltä puuttuivat tarpeeksi lämpimät vaatteet.


Perjantaina aamiaisen jälkeen lähdimme patikoimaan ja kävimme ihastelemassa muun muassa William’s Falls putoukset. Patikoinnin jälkeen pakkasimme tavaramme, soitimme taksiystävällemme ja päätimme lähteä kotiin, tai siis Mangochiin. Odotimme Zombaan neljättä suomalaisvahvistusta, mutta hän ei päässytkään valitettavasti tulemaan, joten päätimme suunnata suoralla yhteydellä Mangochin hostelliin. Taksi Zomban keskustasta kaupan kautta Trout Farm majoituspaikkaan 4 500 Mk (noin 8 km ja 15 euroa) ja paluu saman verran. Minibussikuljetus Zombasta Mangochiin 4 500 Mk (noin 125 km). Matka oli vauhdikas, minibussissa oli tiivis tunnelma ja iskarit koetuksella (tai niitä ei siis tainnut autossa enää olla…). Mazungut olivat loppumatkasta vahvasti edustettuina, sillä saimme mukaamme myös sveitsiläiset Liwondesta Mangochiin asti. Sveitsiläispariskunta oli meille tuttu entuudestaan, sillä he majoittuivat toisen keskiviikon ja torstain välisen yön kanssamme ”Puskajussin majatalossa”.

Lauantaina aamusta pyykkihuoltoa (eli uusi loundry girl) ja Emman luo vieraisille. Mazungut olivat torilla ja hyvin väsyneitä iltapäivästä alkaen. PAITSI Riikka. Tanja ja Päivi alkavat hieman jo hyytyä, liekö vika ravitsevassa ja monipuolisessa ruuassa (chicken & rice tai rice & chicken), joten kotijoukoille tiedoksi, ettei suosio ole suurta, jos kyseisiä ruokia ensimmäisten viikkojen aikana menusta löytyy. Samaan sarjaan listataan myös kananmuna eri muodoissaan, upporasvassa paistetut perunat sekä banaanit. Niitä olemme saaneet täällä nauttia riittävästi. Toisin on ollut nukkumisen laita…





ÄITIENPÄIVÄ
Sunnuntaina Emman luo aamukahville ja testaamaan taas pyykkihuollon toimivuutta. Emman luona olemme myös päässeet apinoiden maailmaan, hänen majoituspaikassaan apinat ovat joskus jopa oven takana odottamassa sisälle pyytämistä ”odi – odini”. Äitienpäivälounaan söimme Welli Villen naapurissa olevassa the Canoe Ice Cream Den baarissa, jossa ei muuten saa jäätelöä… (ice cream = jäätelö) Päivällä jaloittelua torilla ja Riikan tuunaamista takaisin Riikaksi. Riikka siirtyy huomenna Malawin pääkaupunkiin Lilongween ja tiistaina, ainakin alkuperäisidean mukaan, alkaa hänen paluumatkansa Lilongwen kentältä kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Meitä syödään joka päivä, Riikka johtaa tilastoja, vaikkei ole täällä pisimpään ollutkaan… kutiavia paukamia löytyy aina vaan uusia.
Pps.
Olemme muuten parin päivän ajan saaneet nauttia kuumista suihkuista, hot showereista kirjaimellisesti. Mangochin hostellissa tällainen ylellisyys toimii! Ja emme ole pystyneet ottamaan rajatonta rusketusta, tai edes sinne päin, kun täälläpäin mualimmoo on kohteliasta kulttuurisesti sopivvoo pittee polovet piilossa…. Elikkäs ollaan oltu lähestulkoon aina nilkkapituisissa kostuumeissa ulkosalla.
Ppps.
Euron kurssi on meille nyt edullinen, aiemmin saimme eurolla noin 210 Mk ja nyt sentään jo noin 340 mk. Ihan tuollaisena hintavertailuna tuo meidän trion kahden yön retkuilu kaikkinensa noin 340 euroa. Ei paha!


Alla Bawo-pelin tunnelmissa :)













5 kommenttia:

  1. Pitkästä aikaa lukemassa blogianne - kylmänväreet kulkivat selässä - niin mukavia kokemuksia antoi jo pelkkä lukeminen, saati sitten kokeminen! Antoisaa loppureissua!
    P.S. Kamut lähti tänään opintomatkalle.
    Riitta

    VastaaPoista
  2. Kiitos! ja antoisaa Viron reissua teille sinne pohjolaan. Täällä ollaan saatu nauttia lämpimästä säästä, ehkä hieman liiankin lämpimästä. Mutta ei valiteta, sillä Suomessa tällaisia kelejä tuskin on kesälläkään? Nähdään kesäkuussa, ei mitään hätää...;)Tanja ja Päivi

    VastaaPoista
  3. Tämä tyttö ehjänä kotimaan tantereella, kyllä ne kunnon lääkkeet pelastaa matkan kun matkan!

    VastaaPoista
  4. Vähän työkiireet helpotti tässä niin pääsin taas lukemaan blogianne. Harmi kun ei tullut tuosta Chinguni hills/Bushman's Baobab-jutusta puhetta! Mutta hauska on Bushman's Baobab myös, todella puskassa:) Hyvinkö kanootti kulki siellä? Meillä oli vesi niin matalalla, että oltiin vesikasveissa kiinni koko ajan.

    Hyvä muuten ettei sitä jätskiä löytynyt! Mä oon yhden ainoon kerran syönyt Mangochissa jätskiä (eiku kaks kertaa, mut toinen oli itsetehtyä 100v vanhalla jätskikoneella), siellä robotin vieressä päätien varrella. Tuloksena kuumetta ja ripulia.

    Ja kiva kun pääsitte meidän vierastalolla käymään! Sinne mä suuntaan taas heinäkuussa:)

    P.S. "Syötiin hienosti Villa Tafikassa" - hih!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sie jo heinäkuussa suuntaat tänne - taatusti tarkenet, jos talvi on silloin yhtä viileää kuin nyt ;)

      Vesikasvillisuus ei ollut meissä, tai kanootissa, kiinni koko aikaa, vesi oli sopivan korkealla. Muutoinkin "Puskajussin majatalossa" vierailu oli mielenkiintoinen ja antoisa.

      Teillä on vierastalolla hyvä kokki, ollaan nyt nautittu muutakin kuin rasvaupotettuja ruokia suurella riemulla viikon verran.

      Poista